חזרה למאמרים האחרונים

האם לקנות בית עדיף על השכרת דירה?

תמונה של פיסות עץ בצורת בתים

אתם מתלבטים לגבי קניית דירה בירושלים או השכרת דירות בירושלים, ושואלים את עצמכם מה עדיף: לקנות או לשכור בית? אז ראשית יש לציין שהתרבות הישראלית מעודדת רכישה של בית על פני השכרת בית. לפי הנתונים, כ-70 אחוז מבתי האב בישראל הם בעלי דירות משלהם.

לעומת זאת, באירופה למשל, שיעור רכישת הקנייה הוא נמוך הרבה יותר. בגרמניה לדוגמה, רק 46 אחוז ממשקי הבית מחזיקים בנכס משלהם. שאר תושבי גרמניה שוכרים דירות. לפני שאתם מגיעים להחלטה האם להתחייב למשכנתא ולקנות בית, או להישאר בשכירות, הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם:

יציבות הקשר שלכם:

רכישת דירה היא העסקה הכי גדולה שתעשו בחייכם והיא כרוכה בהשקעה כספית עצומה. אם אתם נשואים או עומדים להתחתן, מומלץ לרכוש דירה רק לאחר שהקשר שלכם התבסס. אף זוג לא רוצה למצוא את עצמו מתגרש זמן קצר אחרי שרכש דירה ממיטב כספו או מהכסף שלווה מהבנק.

לפי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זוג אחד מתוך ארבעה מתגרשים בישראל, כשרבים מהזוגות מתגרשים כבר לאחר השנה הראשונה לנישואין. זה אינו נתון מעודד כלל, לכן, ההמלצה היא לרכוש בית רק לאחר 4-5 שנות נישואין, כשהקשר שלכם יציב לחלוטין. כך תוכלו לבצע את הרכישה בשקט נפשי.

הון עצמי:

בבואכם לקחת משכנתא, תידרשו לספק הון עצמי של לפחות 25 אחוז ממחיר הדירה. יחד עם זאת, ההמלצה היא לרכוש דירה רק אם יש ברשותכם הון עצמי של לפחות 50 אחוז ממחיר הדירה. הסיבה לכך היא שכאשר זוגות מתחייבים למשכנתא עם הון עצמי נמוך, ההחזר החודשי שלהם צפוי להיות גבוה, הם עלולים להסתבך בבעיות כספיות, להיכנס למינוסים גדולים בבנק ומכאן הדרך למריבות ועימותים קצרה מאוד.

רווח כלכלי:

אחד היתרונות הגדולים של רכישת דירה היא שמדובר בעסקה משתלמת שסביר להניח שתרוויחו ממנה. באופן מוכח, שוק הנדל"ן בישראל תמיד עולה - גם לאחר תקופת הקורונה שפגעה במשק, מחירי הדירות עלו ב-4 אחוזים. לכן, אם תרכשו דירה ותחליטו למכור אותה לאחר כמה שנים, אתם צפויים ליהנות מרווח גדול. בנוסף לכך, ניתן תמיד לרכוש דירה לצורך השקעה וליהנות מתשואה נאה. לעומת זאת, השכרת דירה היא כמו "לזרוק את הכסף לפח". בעל הדירה נהנה משכר הדירה בעוד שאתם נשארים ללא נכס.

ביטחון:

רכישת דירה שווה שקט נפשי. כאשר יש לכם נכס משלכם אותו אתם יכולים להוריש לילדכם בבוא העת, יש לכך תרומה גדולה לתחושת הביטחון שלכם. אתם יכולים לגור בדירה כל זמן שתרצו, לשפץ אותה ולהפוך אותה לבית החלומות שלכם.

לעומת זאת, השכרת דירה אינה מעניקה ביטחון. בעל הדירה תמיד יכול לפנות אתכם, ואתם תיאלצו לחפש דירה חדשה. המעבר לדירה אחרת כרוך לעיתים גם במעבר לבתי ספר ולגן ילדים אחר, דבר שעלול להקשות מאוד על ילדיכם. אינכם יכולים לשפץ דירה שכורה, וישנם אף בעלי דירה שדורשים אישור על כל נעיצה של מסמר בקיר. אין ספק שאם אתם טיפוסים שמחפשים יציבות וביטחון לאורך זמן, עדיף לכם לרכוש דירה.

לסיכום, הבחירה בין רכישת דירה או השכרת דירה צריכה להילקח בכובד ראש. כאמור, רכישת דירה היא אחת העסקאות הגדולות ביותר שאדם עושה בימי חייו, ולכן אסור לזלזל בהחלטה הזאת וצריך לבדוק את כל המשתנים לפני שממהרים לחתום על החוזה. מומלץ מאוד להתייעץ עם יועץ נדל"ן וכן עם יועץ פיננסי על מנת להגיע להחלטה הנכונה לכם ביותר.

בהצלחה!

מעוניינים לשמוע על נכסים נוספים
או לקבל מידע נוסף על הנכסים הקיימים?