חזרה למאמרים האחרונים

הסכם השכירות בין בעל דירה לאדם ששוכר דירה – כל מה שצריך לדעת ולהיזהר

חוזה

בשעה טובה מצאתם דירה להשכרה שמוצאת חן בעינכם, וכעת אתם עומדים לחתום על חוזה עם בעל הנכס. ממש כמו שיש צורך לקרוא היטב ולעבור בקפידה על חוזה קניית דירה בירושלים, כך עליכם לשים לב ולקרוא בעיון חוזה של דירות להשכרה בירושלים. לרוב החוזה אינו נתון לשינויים, אך יש משכירים שיהיו מוכנים לערוך איתכם משא ומתן על סעיפים מסוימים. ישנן כמה מלכודות אפשריות בהסכם שכירות, וכדי להימנע מהם הנה כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

פרטי הנכס וזהות המשכיר

חשוב לוודא שעל גבי ההסכם מצוינים הפרטים של הנכס אותו אתם מעוניינים לשכור, ושהוא מופיע בכתובתו המלאה. בנוסף, מומלץ לבקש מהמשכיר שיצרף להסכם השכירות את צילום תעודת הזהות שלו וכן מסמכים כמו נסח טאבו. כך תוודאו שהאדם שמציג את עצמו בפניכם הוא אכן בעל הנכס.

דמי השכירות

דמי השכירות הכתובים בהסכם צריכים להיות תואמים למה שסוכם. שימו לב האם דמי השכירות צפויים לעלות לאחר תקופה מסוימת.

אופציית הארכה

אם אתם מעוניינים לגור בדירה לתקופה ממושכת של יותר משנה, כדאי לבקש מבעל הדירה להוסיף סעיף של אופציית הארכה. אם יש סעיף כזה, בדקו האם צפויים להיות שינויים בתנאי השכירות.

בטחונות

מאוד מקובל שבעל הדירה יבקש בטחונות שונים מהשוכרים, זאת על מנת להבטיח קבלת תשלום מהם ולהגן על שלמות הנכס שלו. בדקו אילו בטחונות בעל הדירה דורש מכם – צ'ק ביטחון, שטר חוב, ערבים או צ'ק בנקאי. אל תחתמו על החוזה לפני שאתם משוכנעים כי רק אם אתם מסוגלים לספק לבעל הדירה את הביטחונות שהוא דורש.

אחראיות על ליקויים

אחת מהסוגיות המורכבות בהסכם שכירות היא מי אחראי על תיקון הליקויים. בדרך כלל בעל הדירה אחראי על תיקון ליקויים שנוצרו עקב בלאי ושימוש סביר, כמו למשל מזגן ישן שהתקלקל. לעומת זאת, אם מדובר בליקויים שנוצרו עקב שימוש בלתי סביר, כמו השלכת מגבונים לאסלה, האחריות היא על השוכר. כך או כך, חשוב שבהסכם יצוין סעיף לגבי הגורם האחראי על הליקויים.

פרק הזמן לתיקון הליקויים

לצד האחראיות על הליקויים, חשוב מאוד שבהסכם השכירות יצוין תוך כמה זמן בעל הדירה נדרש לתקן את הליקויים. בהסכם צריך להופיע סעיף לפיו בעל הדירה ידאג לטפל באופן מידיי בליקויים דחופים כמו למשל פיצוץ בצנרת. אם מדובר בליקויים אחרים שאינם דחופים אך משבשים את איכות החיים של השוכרים, כמו למשל תקלה במזגן, יש לדאוג שהטיפול בליקויים יהיו בטווח זמן סביר של עד 72 שעות. בנוסף, חשוב לציין בהסכם שאם בעל הדירה לא מזמין בעל מקצוע לתיקון הליקויים, השוכר ידאג להזמין בעל מקצוע והוא יתקזז על התשלום עם בעל הדירה.

סיום החוזה לפני המועד

חוזה שכירות נחתם לרוב לתקופה של שנה, אך כידוע בחיים יש הפתעות ואתם עשויים להחליט שברצונכם לעזוב את הדירה לפני תום תקופת השכירות מכל סיבה שהיא. כדי שלא תהיו כבולים לחוזה ותצטרכו להתגורר בלית ברירה בדירה במשך שנה שלמה, מומלץ לוודא שבחוזה יש סעיף לפיו ניתן לסיים את ההתקשרות לפני מועד סיום השכירות בהתרעה של חודשיים-שלושה כשאתם תדאגו למצוא לבעל הדירה שוכר חלופי. כך שאם למשל רבתם עם השותף שלכם, נפרדתם חלילה מבן הזוג, מצאתם עבודה בעיר אחרת או החלטתם לרכוש בית, תמיד תוכלו להגן על עצמכם עם הסעיף הזה ולהיות בראש שקט. שיהיה לכם בהצלחה ושכירות נעימה!

מעוניינים לשמוע על נכסים נוספים
או לקבל מידע נוסף על הנכסים הקיימים?